Carian Maklumat di sini

Custom Search

Wednesday, December 21, 2011

AKCR dikelilingi kehijauan

 KICAUAN burung dan kehijauan alam semula jadi serta ketenangan yang menyambut ketibaan sememangnya cukup mendamaikan. Keletihan perjalanan menyusuri Lebuhraya Utara-Selatan dari ibu negara selama sejam setengah dan dua jam pemanduan dari Singapura bagaikan terbang bersama angin sepoi-sepoi bahasa yang bertiup.

Itulah kedamaian yang pastinya dirasai di Ayer Keroh Country Resort (AKCR), Ayer Keroh, Melaka. Terletak hanya dua kilometer (km) dari Plaza Tol Ayer Keroh dan berdekatan pelbagai tarikan di Melaka, AKCR dengan slogan ‘The Green Heritage of Melaka,’ pasti tidak mengecewakan pengunjungnya.

Dibangunkan dalam kawasan seluas 6.9 hektar yang dirasmikan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pada 17 April 1986, AKCR antara hotel di Melaka yang menawarkan keindahan alam semula jadi.Justeru, bagi yang inginkan keselesaan dan lari daripada kesibukan kota tetapi berdekatan dengan tarikan pelancongan yang menarik, AKCR adalah destinasi paling tepat.

Selain menyediakan 70 bilik iaitu 54 unit Superior, 11 unit Deluxe dan 5 unit Family, AKCR turut menyediakan 12 chalet dan dua bilik dometri yang boleh memuatkan 20 orang sebilik.

Menariknya, chalet dua bilik, tiga bilik dan suite menerapkan konsep seperti berada di rumah dengan tempat letak kereta, lama yang luas sesuai untuk mengadakan aktiviti bersama keluarga tersayang dan dikelilingi dengan keindahan alam semula jadi.

Jarak antara chalet pula cukup luas dan tidak berpagar yang membolehkan pengunjung mengadakan sebarang acara seperti berbeku serta aktiviti kekeluargaan. Setiap bilik dan chalet yang ditawarkan di AKCR dilengkapi kemudahan seperti televisyen, WiFi, saluran berbayar Astro, telefon, penyaman udara serta kelengkapan membuat kopi dan teh.

Bagi yang datang secara berkumpulan dan mahu bermalam di dalam khemah, tapak perkhemahan yang boleh memuatkan 100 orang dalam satu masa turut disediakan. Di samping tapak perkhemahan, AKCR turut mempunyai aktiviti menarik dan terbaru khas buat pengunjung terutama yang sukakan aktiviti lasak serta mencabar minda.

Antara aktiviti yang pastinya membuatkan pengunjung teruja adalah permainan paintball, flying fox, wall climbing dan banyak lagi. Aktiviti riadah termasuk berbasikal, merentas hutan dan bermain tenis juga boleh di lakukan di resort itu.

Bagi yang kurang menggemari aktiviti yang mencabar itu, pengunjung boleh berenang di kolam renang sedalam lebih kurang 2.5 meter untuk dewasa dan 0.5 meter untuk kanak-kanak yang dikelilingi pokok yang menghijau. Jika mahu mengunjungi destinasi menarik di Melaka, pengunjung yang menginap di AKCR tidak perlu pergi jauh atau mungkin membawa kereta kerana tempat menarik seperti Mini Malaysia, Taman Rama-Rama, Zoo Melaka, Taman Botani dan Taman Buaya kedudukannya berdekatan.

Bagi mengadakan sebarang acara ataupun seminar, seba–nyak lima dewan yang boleh
di sewa dan semuanya dilengkapi pelbagai kemudahan termasuk sistem audio, meja dan mikrofon wireless, projektor dan white board. Menjamu selera pula, bukan masalah untuk pengunjung yang menginap di AKCR kerana ada tiga restoran menyediakan pelbagai hidangan menarik khas buat pengunjung iaitu di Sireh Junjung Coffee House, Anjung Cafe dan Serambi.

Bagi yang merancang berkunjung ke Melaka atau mencari penginapan dikelilingi kehijauan alam semula jadi dan jauh daripada kesibukan, Ayer Keroh Country Resort Melaka adalah pilihan paling tepat. Untuk maklumat lanjut atau sebarang tempahan, hubungi 06 2325211 atau mengunjung laman web www.akcr.com.my.
Sumber:harian metro