Carian Maklumat di sini

Custom Search

Friday, April 5, 2013

Sg. Lembing kaya alam semula jadi

KUANTAN 3 April - Sungai Lembing di sini sememangnya kaya dengan keunikan alam semula jadinya seperti Bukit Panorama, Air Terjun Pelangi dan Muzium Sungai Lembing.
Maka tidak hairanlah sekiranya destinasi itu bakal menjadi daya tarikan pelancong tempatan dan luar negara sejak zaman perlombongan bijih timah lagi.
Ahli Parlimen Paya Besar, Datuk Abdul Manan Ismail berkata, Sungai Lembing disasarkan bakal menjadi kawasan hab pelancongan dalam tempoh lima tahun lagi.
Tambahnya, bagaimanapun prasarana di Sungai Lembing perlu melalui proses menaik taraf, seperti menaik taraf jalan bandar Sungai Lembing ke Air Terjun Pelangi dan kolam air panas supaya hasrat itu tercapai.
"Untuk ke Air Terjun Pelangi, pelancong perlu menaiki pacuan empat roda sejauh tujuh kilometer dari bandar Sungai Lembing. Kita mahu jalan tanah merah itu dinaik taraf kepada jalan berbatu supaya pacuan empat roda (4WD) yang lalu di kawasan itu tidak berdebu.
"Kita mahu kekalkan laluan itu kerana pelancong lebih berminat untuk menaiki 4WD pacuan empat roda untuk ke Air Terjun Pelangi," ujarnya.
Kata beliau, Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) diminta membuat kajian sebelum mengemukakan peruntukan tertentu kepada Kerajaan Persekutuan supaya matlamat Sungai Lembing untuk dijadikan bandar pelancongan tercapai.
"Selain itu kita juga mahu menaik taraf kolam air panas yang telah rosak untuk meningkatkan lagi jumlah pelancong ke sini kerana selama ini mereka akan berkunjung ke Perak dan Selangor untuk ke kolam air panas.
"Para belia di kawasan sekitar perlu mengambil peluang perniagaan seperti membuka gerai cenderamata bagi menambahkan pendapatan mereka," katanya.
Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Lembing, Datuk Md. Sohaimi Mohammed Shah berkata, kawasan ini berpotensi untuk dimajukan di dalam bidang pelancongan.
"Kehadiran para pelancong semakin bertambah, jadi kita berharap agar peruntukan tersebut dapat diluluskan," katanya.
Beliau memberitahu, Kerajaan Persekutuan telah meluluskan sebanyak RM100 juta bagi pembinaan laluan antara Jalan Sungai Lembing ke Jerantut.
Bagaimanapun, katanya, bagi membina jalan sejauh 129 kilometer itu, tambahan kos sebanyak RM100 juta lagi diperlukan supaya projek berkenaan berjalan lancar.
''Pembinaan jalan ini merupakan salah satu projek tambahan untuk kemudahan rakyat berulang-alik dari Kuantan ke Jerantut.
"Sebelum ini, penduduk Kuantan terpaksa mengambil masa empat jam untuk ke Jerantut dan dengan laluan terbaharu ini akan memendekkan tempoh perjalanan kira-kira dua jam," jelasnya.
Menurutnya, pembangunan lain yang turut dibangunkan di situ adalah pembinaan tiga jambatan bailey yang kini hampir siap sepenuhnya.
Katanya, pembinaan itu memudahkan penduduk di tiga kampung di seberang Sungai Klau berulang alik ke Pekan Sungai Lembing dengan selamat.
"Sebelum ini, mereka menghadapi masalah untuk ke pekan terbabit terutama pada musim banjir kerana jambatan sedia ada dinaiki air.
"Pembinaan jambatan bailey ini membawa banyak manfaat kepada mereka kerana segala urusan dapat dilakukan dengan lancar," ujarnya.
Katanya, limpahan pembangunan yang dilaksanakan di Sungai Lembing membuktikan kerajaan Barisan Nasional (BN) sentiasa memberi perhatian kepada masyarakat di situ.
Tambahnya, perubahan yang dilakukan meliputi aspek sosial dan ekonomi sekali gus membawa perubahan kehidupan masyarakat setempat.
"Kerajaan BN tidak mengabaikan kehidupan rakyat di sini dan tumpuan diberikan supaya mereka turut merasai nikmat pembangunan," katanya.
Jelasnya, jika sebelum ini Sungai Lembing sunyi dengan kehadiran pengunjung, kini suasana dan keadaannya semakin berubah.
"Rakyat perlu menilai kemajuan dan pencapaian BN di kawasan ini dan sekiranya diberi mandat dalam Pilihan Raya Umum Ke-13, akan terdapat pelbagai projek lagi untuk dibangunkan," katanya.
Apa yang dinyatakan Md. Sohaimi itu hakikatnya diakui pelajar Diploma Pengurusan Pelancongan Politeknik Muadzam Shah (PMS) yang sempat menyertai Program Transformasi 1Siswa 1Komuniti ke Sungai Lembing baru-baru ini.
Menurut Pengarah PMS, Norlida Abd. Razak, program tersebut bertujuan memenuhi keperluan sesi pengajaran dan pembelajaran penuntut memandangkan kawasan itu merupakan bandar warisan yang memenuhi ciri-ciri pelancongan.
"Sungai Lembing memang unik. Program dua hari ini memberi peluang peserta mengunjungi Bukit Panorama untuk melihat matahari terbit selain mengunjungi terowong lombong bijih timah.
"Mereka turut dibawa melawat ke kawasan rekreasi dan Pasir Kubur yang juga merupakan tempat pelancongan," katanya sambil mengatakan keyakinan usaha kerajaan negeri memberi tumpuan kepada pembangunan Sungai Lembing pasti memberi kebaikan menyeluruh.