Carian Maklumat di sini

Custom Search

Tuesday, June 25, 2013

Grand Puteri penyeri Kuala Terengganu

HOTEL Grand Puteri menawarkan 180 bilik dengan perkhidmatan bercirikan Islam.
Oleh WAN ZULKIFLI WAN YAACOB
HOTEL Grand Puteri di Kuala Terengganu mengambil nama sempena bukit kecil yang terletak tidak jauh dari lokasinya.
Bukit itu dikatakan menyimpan banyak misteri selain menempatkan rumah api dan khazanah purba seperti genta raksasa, meriam serta kubur lama.
Grand Puteri merupakan hotel terbaharu muncul di pusat bandar raya Kuala Terengganu dan kewujudannya menambahkan warna putih sebagai latar pandangan dalam satu kelompok binaan yang tersergam indah.
Mulai beroperasi pada pertengahan April lalu, sambutan orang ramai terhadap hotel tersebut ternyata cukup menggalakkan, sekali gus membuktikan keperluannya sejajar dengan perkembangan industri pelancongan yang semakin pesat di negeri ini.
Ia merupakan hotel wakaf keempat di Semenanjung Malaysia, selain Hotel Pantai Puteri di Melaka, Hotel Klana Beach Resort Port Dickson (Negeri Sembilan) dan Hotel Seri Warisan (Perak) yang telah beroperasi.
Grand Puteri yang dibangunkan dengan peruntukkan RM41.7 juta merupakan hasil kerjasama pintar antara pemegang amanah wakaf tunggal negeri iaitu Majlis Agama Islam Terengganu dan Adat Melayu Terengganu (MAIDAM) dengan Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (JAWHAR) serta Jabatan Kerja Raya (JKR).
Berdiri setinggi tujuh tingkat, ia terletak di lokasi yang cukup strategik di Jalan Masjid Abidin, bersebelahan dengan masjid tertua di negeri ini yang lebih dikenali sebagai masjid putih.
Hanya beberapa langkah, anda akan berada di masjid bersejarah itu untuk menunaikan solat atau membeli-belah di pusat perniagaan Paya Keladi dan Hentian Bas MPKT.
Tidak perlu berkereta kerana anda cuba perlu beberapa minit berjalan kaki ke Pasar Besar Kedai Payang yang menjadi tarikan umum dan bersiar-siar di Taman Shahbandar di pinggir kuala.
Dengan reka bentuknya yang menarik, berciri seni bina Islam di samping perkhidmatan dan kemudahan mengikut syariah seperti kolam mandi berasingan bagi lelaki dan perempuan, hotel ini boleh dijadikan pelengkap kepada pakej pelancongan Islam di negeri Terengganu.
Pengurusnya, Wan Mohd. Ariffin Wan Mustafa memberitahu, hotel bertaraf tiga bintang ini menawarkan 180 bilik dengan perkhidmatan bercirikan Islam.
Sempena pembukaannya pada April lalu, pihak hotel menawarkan baucar penginapan pada harga RM88 untuk bilik standard yang sah untuk digunakan sehingga hujung tahun.
Terdapat sebanyak 180 unit bilik meliputi 119 unit bilik standard, super standard (45 unit), deluxe (9), super deluxe (5) dan dorm (2) ditawarkan. Selain itu, kemudahan lain yang disediakan adalah bilik seminar dan dewan serbaguna yang boleh menampung sehingga 450 tetamu.
''Dengan tawaran harga yang cukup sederhana, apa yang disediakan di hotel ini cukup sesuai untuk menginap dan sebagai lokasi kursus, persidangan serta majlis keramaian," ujarnya.
Di samping itu, terdapat sebuah restoran yang menyajikan hidangan tempatan dan barat yang boleh menampung lebih 100 pelanggan dalam satu masa.
Katanya, sejak hotel itu beroperasi, kira-kira 100 peluang pekerjaan dapat disediakan termasuk menawarkan peluang kerjaya kepada anak-anak golongan asnaf.
Lebih daripada itu, kewujudan hotel itu juga dapat menyumbang kepada dana wakaf serta menjelaskan konsep wakaf kepada orang ramai dengan lebih dinamik.