Carian Maklumat di sini

Custom Search

Tuesday, June 25, 2013

Selami sejarah Kota Melaka


HAMPIR semua muzium di negeri Melaka menyediakan ruang pameran yang menarik bagi menghidupkan suasana tertentu.
SEBUT sahaja negeri Melaka, kita sudah tentu terbayang sebuah negeri yang penuh dengan sejarah dan menjadi bukti keunggulan pemerintahan kesultanan Melayu suatu ketika dahulu.
Penulis baru-baru ini melawat seluruh bandaraya Melaka bagi melihat sendiri monumen serta mengimbau kembali sejarah negeri berkenaan yang sebelum ini hanya dibaca melalui buku teks ketika bersekolah.
Perjalanan yang hanya mengambil masa kira-kira dua jam menggunakan Lebuhraya Utara Selatan bagai tidak terasa apabila melihat masih banyak bangunan lama di kota Melaka.
Setelah parkir kenderaan, penulis bersama teman membuat keputusan untuk bersiar-siar dengan hanya berjalan melawat muzium dan tempat-tempat bersejarah.
Sudah tentu Kota A Famosa menjadi pilihan pertama dilawati kerana kota peninggalan penjajah Portugis berkenaan terkenal dan menjadi sebutan setiap rakyat Malaysia apatah lagi pelancong luar negara.
Ternyata pintu gerbang yang dinamakan Santiago berkenaan masih berdiri utuh walaupun sebahagiannya telah runtuh dimamah usia.
Penulis menggunakan peluang untuk bergambar di kawasan sekitar sebelum meneruskan lawatan ke panel 6 iaitu runtuhan Gereja St. Paul yang terletak tidak jauh daripada lokasi pertama kami.
Setelah selesai, kami meneruskan lawatan ke Istana Kesultanan Melaka yang dibina berdasarkan reka bentuk istana sebenar Kesultanan Melaka suatu ketika dahulu.
Kami menghabiskan kira-kira dua jam di dalam istana berkenaan untuk melihat setiap bahan pameran yang nyata berjaya membuatkan pelawat seolah-oleh berasa seperti berada pada zaman pemerintahan kesultanan yang terkenal itu.
Selesai melawat istana berkenaan, penulis bersama teman terus menuju ke beberapa muzium di kawasan sekitar seperti Muzium Sastera dan Muzium Yang Dipertua Negeri Melaka sebelum menikmati cendol istimewa yang dikenali sebagai Celdol Jam Besar bertentangan Gereja Christ Melaka.
Penat berjalan, penulis membuat keputusan untuk makan terlebih dahulu di Hard Rock Cafe Melaka sebelum singgah ke Jonker Walk yang mula dibuka pada waktu petang sehingga tengah malam.
Lawatan kami ke bandar bersejarah ini sememangnya bermakna kerana dapat mengimbau betapa hebatnya negeri ini yang menjadi tumpuan pedagang seluruh dunia di samping pemerintahan agung Kesultanan Melayu Melaka. - AZRIN