Carian Maklumat di sini

Custom Search

Wednesday, March 18, 2009

Corat-coret Cherating

MENIKMATI keindahan semulajadi sepanjang Sungai Cherating.

Aktiviti luncur, alam semula jadi tarikan pantai popular

KEDATANGAN musim monsun di pantai timur Semenanjung tidak menghalang pelancong bersantai di pantai popular, Cherating di Pahang. Biarpun laut bergelora dan pukulan ombak besar membataskan hasrat mandi-manda di laut, namun banyak aktiviti lain boleh dilakukan di pusat percutian ini.

Jika berkunjung ke Cherating pada musim monsun, anda berpeluang menyaksikan pertandingan meluncur peringkat tempatan dan antarabangsa yang lazimnya diadakan antara Disember hingga Mac setiap tahun. Bukan selalu pertandingan sebegini dianjurkan di Malaysia, jadi usah sia-siakan peluang ini!Selain keindahan pantai, Cherating tidak kalah dengan keunikan sungai. Sudah tentu aktiviti menyusur Sungai Cherating bertemankan keindahan alam semula jadi menjanjikan keseronokan. Jika dilakukan pada waktu malam, anda tentu terpesona dengan kehadiran kelip-kelip yang seolah-olah menjadi penyuluh perjalanan anda. Aktiviti lain yang boleh dilakukan di Cherating termasuk berkayak dan memancing.

Sesuai dengan kedudukannya yang hampir dengan Kuantan dan Kemaman, Terengganu, percutian anda boleh dilanjutkan dengan menghabiskan masa di dua bandar ini. Tunggu apa lagi?

Sabtu

MELAWAT Pusat Anyaman Cherating dan gerai keropok lekor.

8.30 pagi: Kumpulan media berkumpul di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) Kuala Lumpur sebelum bertolak ke Cherating melalui Lebuh Raya Pantai Timur. Kami sempat singgah di hentian rehat Temerloh untuk bersarapan sebelum meneruskan perjalanan ke Cherating.

12.15 tengahari : Selepas hampir empat jam perjalanan, kami tiba ke destinasi yang dituju iaitu pantai Cherating di kawasan Kampung Cherating Lama yang menempatkan deretan hotel dan chalet di sepanjang pantai.

1 petang : Kami dibawa ke pantai di mana pertandingan meluncur antarabangsa, International Surfing Competition-Billabong Pro Am 2008 dilangsungkan. kami melihat peserta sedang berlatih bagi peringkat separuh akhir selepas saringan diadakan pada sebelah pagi. Orang ramai juga mula memenuhi kawasan pertandingan untuk melihat aksi peluncur tempatan dan antarabangsa pada pertandingan itu.

2.30 petang : Selesai menonton pertandingan luncur peringkat separuh akhir, kami menuju ke chalet Tanjung Inn untuk mendaftar masuk. Chalet ini terletak di hadapan pantai iaitu berhampiran Kampung Budaya.

3.30 petang : Sempat berehat menghilangkan penat kira-kira sejam di chalet. Kami kemudian bersiap-siap dan berkumpul semula untuk mengikuti program seterusnya iaitu menyusur Sungai Cherating.

Kami dapat melihat lebih dekat pokok paya bakau yang menjadi benteng kiri dan kanan sungai. Sesekali kami dibawa merapati pokok bakau bagi melihat spesis reptilia berbisa, ular ketam batu yang sedang berlingkar di atas pokok. Sungai ini juga menjadi sarang kelip-kelip namun kami tidak dapat menikmati kilauan cahayanya kerana hari masih terang-benderang.

5.15 petang : Lokasi minum petang bukanlah di Cherating, sebaliknya kami dibawa ke di bandar Kemaman, Terengganu yang letaknya hanya kira-kira 15 minit perjalanan dari Kampung Cherating Lama. Kami menjamu selera di salah sebuah kedai kopitiam di sini.

6.30 petang : Kami pulang semula ke Tanjung Inn dan bersiap-siap untuk menikmati makan malam.

8 malam : Kami bertolak ke Tanjung Lumpur, Kuantan dan menikmati makan malam di medan selera yang popular dengan menu makanan laut. Agak sukar meletakkan kenderaan di sini terutama hari minggu kerana dikunjungi ramai pelanggan. Jika mahu berkunjung ke sini, lebih elok membuat tempahan terlebih dulu.

10 malam : Sebelum pulang ke Cherating, kami singgah sebentar di Teluk Cempedak. Bagaimanapun, kami terpaksa membatalkan niat untuk bersantai di pantai kerana hujan.

Ahad

9 pagi :
Bagi memastikan tidak terlewat menyaksikan pertandingan meluncur peringkat akhir International Surfing Competition-Billabong Pro Am 2008, kami memilih bersarapan di kawasan berhampiran chalet.

10 pagi : Setibanya di kawasan pertandingan, kami melihat ramai peluncur dan peminat sukan berkumpul sejak awal pagi. Beberapa kategori yang belum dihabiskan kelmarin dilangsungkan pagi ini sebelum peringkat akhir. Mujur cuaca cukup baik dan pukulan ombak boleh dikatakan memberangsangkan untuk peserta mempamerkan kehebatan mereka.

11.30 pagi : Sementara menanti pertandingan akhir bermula, pihak penganjur mengadakan sesi demonstrasi meluncur untuk orang ramai. Pengunjung terutama remaja tidak melepaskan peluang belajar teknik asas meluncur dari peluncur profesional tempatan dan luar negara.

12.30 tengah hari : Cuaca panas dan terik tidak menghalang pengunjung menyaksikan pertandingan akhir meluncur. Ada yang sanggup memanjat batu yang tinggi bagi melihat aksi finalis dan memberi sorakan semangat kepada peserta pilihan.

2.15 petang : Pertandingan yang berlangsung tiga hari akhirnya sampai ke penghujung. Juara setiap kategori yang dipertandingkan menerima plak, wang tunai dan cenderahati yang disampaikan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kesenian, Warisan, Pembangunan Keluarga dan Hal Ehwal Wanita Pahang, Datuk Shafiq Fauzan.

2.40 petang : Tamat acara penyampaian hadiah, kumpulan media dibawa melawat Pusat Anyaman Cherating yang terletak berhampiran. Pelbagai produk kraftangan yang diperbuat daripada mengkuang dihasilkan penduduk tempatan. Produk seperti beg, perhiasan rumah dan tikar dijual kepada pengunjung pada harga berpatutan.

3.15 petang : Kumpulan media berkunjung ke gerai jualan keropok lekor di Jalan Cherating menuju Kemaman. Banyak gerai makanan seperti keropok lekor dan sata boleh ditemui di sepanjang perjalanan menuju ke Kemaman.

3.40 petang : Selesai menjamu selera, kami meneruskan perjalanan ke Kuantan untuk melihat tarikan pelancongan di bandar ini. Perjalanan dari Cherating ke Kuantan mengambil masa kira-kira 40 minit.

4.20 petang : Tiba di Kuantan, kami melawat pusat perusahaan dan penghasilan batik, Natural Batik Village. Kami dibawa melihat demonstrasi batik. Natural Batik Village bukan saja menawarkan pelbagai produk batik malah menyediakan kelas membuat batik bagi mereka yang berminat.

5 petang : Lokasi terakhir yang kami kunjungi ialah pusat jualan makanan kering, Sin Kee Hung. Pengunjung boleh memilih bermacam produk makanan kering seperti ikan masin, makanan laut, keropok kering dan buah-buahan yang dikeringkan pada berpatutan.

5.45 petang : Kami bertolak pulang ke Kuala Lumpur.