Carian Maklumat di sini

Custom Search

Wednesday, March 18, 2009

Suara alam Taman Negara



Peserta Program Ekspedisi Saintifik Universiti Teknologi Mara (UiTM) bergambar kenangan di hadapan stesen penyelidikan.

Ekspedisi saintifik selongkar rahsia habitat tertua

KEUNIKAN Taman Negara Jerantut yang kaya dengan khazanah alam cukup mempopularkan Malaysia sebagai destinasi pelancongan. Kepelbagaian flora dan fauna, selain kesejukan air Sungai Tembeling menggamit pelancong dari seluruh dunia.

Berkunjung lagi ke hutan penuh rahsia ini, pengalaman menyelongkar keunikan Taman Negara bersama kumpulan pengkaji cukup meninggalkan kesan.Program Ekspedisi Saintifik yang dianjurkan Universiti Teknologi Mara (UiTM) baru-baru ini membawa penulis menghayati keunikan tumbuh-tumbuhan, unggas, serangga dan hidupan alam yang melengkapkan landskap Taman Negara.

Antara kemudahan yang dilawati ialah Stesen Penyelidikan UiTM-Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Kuala Keniam. Selain berfungsi sebagai pusat penyelidikan saintis, stesen ini juga banyak dikunjungi pelancong.

Untuk sampai ke Stesen Penyelidikan UiTM-Perhilitan, pelancong perlu menaiki bot selama kira-kira dua jam sambil menikmati pemandangan menarik sepanjang mudik Sungai Tembeling.



Selain itu, aktiviti memancing di tiga lubuk ikan iaitu Keniam Kecil, Lubuk Rawa dan Lubuk Licin cukup menyeronokkan. Lebih-lebih lagi mendapat rezeki tangkapan ikan kelah, tapak, baung, toman, belida, lampam dan bujuk.

Selain wartawan, turut dibawa menyelongkar rahsia Taman Negara ialah 10 bekas pelajar jurusan fotografi UiTM, pegawai Jabatan Perhutanan Pahang dan penduduk setempat.

Khamis

8 pagi:
Kami berkumpul di Travellers Home, Kuala Tahan untuk mengikuti sesi penerangan. Kami mengambil peluang beramah mesra dan berkenalan antara satu sama lain sebelum memulakan perjalanan.

8.30 pagi: Selesai taklimat, kami menaiki kenderaan yang membawa kami ke jeti Kuala Tahan. Masing-masing tidak sabar menaiki perahu panjang sambil meredah arus deras dan jeram Sungai Tembeling.

9 pagi: Detik yang dinanti-nantikan tiba. Peserta rombongan yang dibahagikan kepada tiga kumpulan menaiki bot panjang untuk pergi ke Kuala Keniam. Perjalanan mengambil masa kira-kira dua jam kerana dipengaruhi arus Sungai Tembeling.

11 pagi: Rombongan selamat sampai ke stesen penyelidikan UiTM-Perhilitan Kuala Keniam. Pengalaman mudik Sungai Tembeling tidak dapat dilupakan terutama melihat kehijauan dan air sungai yang mengalir deras.

11.30 pagi: Selepas menikmati juadah, ekspedisi bermula apabila peserta dibahagikan kepada tujuh kumpulan mengikut kajian. Kami mula menjelajah Taman Negara mengikut zon ditetapkan. Penulis memperoleh pengalaman berharga apabila berkongsi rahsia hutan seperti jenis tumbuh-tumbuhan, unggas dan hidupan lain ketika meredah belukar.

Sesungguhnya, Taman Negara sesuai dijadikan hutan ilmu kerana banyak maklumat diperoleh di hutan tertua ini. Apa yang penting, kita boleh melihat bagaimana setiap isi alam saling bergantung untuk melengkapkan kitaran hidup.

1 petang: Kami kembali ke stesen untuk menikmati makan tengah hari. Sambil menjamu selera, pelbagai cerita dan pengalaman menarik dibualkan. Ada juga yang mengadu kepenatan selepas meredah belantara.

2.30 petang: Kami menyambung semula sesi kajian sambil menikmati keindahan flora dan fauna.

4 petang: Rombongan bertolak balik ke Kuala Tahan. Peserta yang kepenatan tertidur sepanjang perjalanan.

6 petang: Kami selamat tiba di kemudahan penginapan, Travellers Home. Penulis mengambil peluang berehat dan membersihkan diri.

9.30 malam: Selesai makan malam, sesi perbincangan dan pembentangan hasil kajian hari pertama diadakan.

Jumaat

10 pagi:
Kami tiba di Stesen Penyelidikan UiTM-Perhilitan Kuala Keniam. Peserta mengambil kesempatan menyiapkan tugasan yang belum selesai.

11.30 pagi: Sementara menunggu peserta melakukan kajian saintifik, kami dibawa bermain air Sungai Tembeling dan Sungai Keniam. Sungguh menyegarkan!

1.30 petang: Rombongan yang diketuai Dr Norrizah Jaafar Sidik melawat kawasan penempatan tradisional, Orang Asli di tepi Sungai Tembeling. Kumpulan masyarakat Orang Asli ini menjalani rutin hidup yang sama saban hari sebagai penghuni hutan tertua ini.

3 petang: Kami dibawa pula melawat sebuah lagi kawasan penempatan iaitu Kampung Pagi. Peluang digunakan untuk beramah mesra dengan penduduk dan melihat aktiviti harian mereka.

5 petang: Majlis penutup ringkas disempurnakan Penyelaras Projek di Stesen Penyelidikan UiTM-Perhilitan Kuala Keniam, Prof Dr Mohd Nazip Suratman. Kami kemudian pulang ke Travellers Home, Kuala Tahan untuk mengemas barangan dibawa.

6 petang: Kami meninggalkan Kuala Tahan dengan ilmu dan pengalaman berharga.

Fakta

  • Taman Negara Jerantut terkenal di kalangan pelancong tempatan dan asing yang mencintai kedamaian dan alam semula jadi.

  • Stesen Penyelidikan UiTM-Perhilitan Kuala Keniam menjadi antara destinasi popular bagi pengunjung Taman Negara Jerantut..

  • Keunikan gaya hidup Orang Asli menjadi tarikan pelancong mendekati masyarakat peribumi itu.

  • Pelancong boleh menggunakan kemudahan bot dengan tambang berpatutan untuk melawat beberapa kampung tradisional seperti Kampung Mat Daling, Kampung Sat dan Kampung Pagi di sepanjang Sungai Tembeling.

  • Aktiviti air seperti berkayak, memancing, berakit dan sukan air sesuai dilakukan di jeti Taman Negara.