Carian Maklumat di sini

Custom Search

Wednesday, March 18, 2009

Semarak Pulau Redang




Gotong-royong bersih pulau serlah keunikan

SIAPA tidak jatuh cinta dengan Pulau Redang? Lokasi pelancongan indah ini dianugerahi pemandangan menakjubkan - laut membiru, pasir putih dan hutan hujan tropika gah memagari landskap pulau fantasi ini.

Pesona pulau ini terus mengundang tetamu dari segenap pelusuk dunia, malah ada yang sanggup mengembara berhari-hari untuk berkunjung dan berkongsi anugerah alam di Pulau Redang.


Namun, kerakusan manusia meratah keindahan alam di Pulau Redang jika tidak dikawal suatu hari nanti, boleh merosakkan permata alam ini. Sisa buangan seperti tin, botol dan bekas makanan yang dicampak insan tidak prihatin tentunya mencemar keunikan pulau ini.

Begitu juga hidupan laut dan terumbu karang boleh rosak andai jari-jari nakal menyentuhnya serta mengganggu proses hidup dan habitat penghuni alam ini.

Baru-baru ini, kolum 48 Jam berpeluang menyertai aktiviti Hari Membersih Pulau Redang anjuran Berjaya Hotels & Resorts. Sambil makan angin di Pulau Redang, penulis insaf harta alam yang dipinjamkan kepada manusia ini harus dipelihara setiap masa.

MASIH bersemangat untuk mengutip sampah di Taman Laut Negara, Pulau Redang walaupun hari mulai terik.

Jumaat

12 tengah hari:
Rombongan media dan peserta program Hari Membersih Pulau Redang tiba di Lapangan Terbang Pulau Redang. Kami dibawa ke Berjaya Redang Beach Resort yang menjadi tempat penginapan kami sepanjang program ini. Setibanya di resort itu, kami disambut kakitangan hotel dengan minuman selamat datang.

12.30 tengah hari: Rombongan media dibawa melawat sekitar Berjaya Redang Beach Resort. Kami melihat pelbagai kemudahan disediakan seperti Ayura Spa yang menjadi premis wajib dikunjungi pengunjung yang ingin membelai diri. Kami juga meninjau bilik penginapan dan bersantai sebentar di pantai sebelum menikmati makan tengah hari.

1 petang: Kami menikmati makan tengah hari menyelerakan dalam suasana resort di premis Palms Restaurant.

AKTIVITI skuba sememangnya boleh dianggap sebagai perkara wajib dilakukan ketika berada di Pulau Redang.

1.30 petang: Peserta kategori penyelam berkumpul di pusat menyelam untuk membuat persiapan dan mendengar penerangan ringkas mengenai aktiviti yang perlu dilakukan.

2.30 petang: Kumpulan penyelam yang lengkap berpakaian menyelam dan peralatan berlepas ke pulau bagi aktiviti menyelam dan mengambil gambar dasar laut untuk Peraduan Fotografi Dasar Laut.

2.30 petang: Peserta kategori bukan penyelam berkumpul di pusat rekreasi bagi mendengar taklimat mengenai aktiviti mengelilingi pulau dan snorkeling.

Ketika aktiviti snorkeling, peserta teruja melihat kehidupan laut seperti terumbu karang dan sekumpulan ikan yang berwarna-warni bergerak dalam kumpulan.

Malah, air laut yang jernih membolehkan siapa saja melihat ikan dari permukaan air.

Penulis yang pertama kali menyertai aktiviti snorkeling di Pulau Redang, tidak melepaskan peluang keemasan menyertai rakan-rakan lain dalam aktiviti snorkeling. Melihat sekumpulan ikan berwarna-warni berenang mengundang perasaan takjub dalam diri.

Terdetik dalam hati, alangkah bertuahnya penulis dapat menempuhi pengalaman 'bermesra' dengan kumpulan ikan yang seolah-olah tidak takut kehadiran manusia.

5 petang: Selepas dua jam, semua peserta kembali ke Berjaya Redang Beach Resort untuk aktiviti bebas. Ketika ini, penulis tidak melepaskan peluang berehat di tepi pantai sambil menikmati pemandangan ombak menghempas pantai putih.

7 petang: Selepas membersihkan diri, peserta berkumpul di Beach Restaurant untuk menikmati makan malam.

Ini diikuti, sesi taklimat oleh Pengurus Besar Reef Check Malaysia, Julian Hyde mengenai kehidupan dasar laut serta ancaman yang dihadapi untuk mengekalkan keindahan khazanah marin.

Dalam taklimatnya, Hyde berkata, keindahan dasar laut atau pantai perlu dikongsi dengan masyarakat. Beliau berkata, maklumat betul berhubung kaedah memulihara khazanah marin terutama terumbu karang amat penting untuk dihebahkan.

Ini kerana perbuatan seperti sentuhan jari yang mungkin dianggap kebanyakan orang tidak memberi sebarang kesan buruk, boleh mendatangkan kemusnahan teruk kepada terumbu karang akibat terkena jangkitan.

8.30 malam: Peserta aktiviti menyelam pada waktu malam berkumpul di pusat menyelam bagi mendengar taklimat, menyediakan peralatan dan berlepas ke pulau untuk aktiviti menyeronokkan. Pengalaman pastinya berbeza kerana aktiviti dilakukan pada malam hari.

10.30 malam: Bersurai untuk aktiviti bebas. Walaupun penat dengan aktiviti seharian, namun penulis mulai merasa rugi sekiranya masa tidak dihabiskan dengan bersantai di tepi pantai sambil mendengar bunyi deruan ombak.

Sabtu

8.15 pagi:
Peserta kategori penyelam berkumpul di pusat menyelam untuk mendengar taklimat, membuatr persediaan kelengkapan dan berlepas ke pulau.

8.45 pagi: Kami sempat bergambar di tepi pantai sebelum berlepas ke pulau untuk melakukan aktiviti pembersihan dasar laut.

9 pagi: Penyelam menaiki bot untuk aktiviti pembersihan dasar laut di pulau. Antara peralatan yang dibawa ialah jaring untuk mengumpulkan sampah sarap.

9 pagi: Peserta bukan penyelam pula bersiap untuk aktiviti pembersihan persekitaran pantai di Taman Laut Negara. Kami dibawa dengan bot untuk ke sana.

Setibanya di lokasi, kami diberi taklimat mengenai aktiviti membersih pantai. Peserta dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan masing-masing dibekalkan dengan beg plastik hitam untuk mengumpul sampah.

Antara sampah yang dikutip ialah bekas makanan, botol, plastik, batu karang mati, tin dan kertas. Selepas sejam mencari dan mengutip sampah, penulis terusik kerana masih ada pengunjung pulau peranginan ini tidak prihatin dengan alam sekitar dengan membuang sampah merata-rata.

10 pagi: Selesai aktiviti membersih pantai, kami melakukan aktiviti snorkeling di Taman Laut Negara sehingga jam 11.30 pagi. Ini kerana kawasan itu tidak lagi dibenarkan menerima kunjungan selepas jam 12 tengah hari.

11.45 pagi: Kami menaiki bot untuk kembali ke Berjaya Redang Beach Resort. Namun, atas sebab keselamatan akibat cuaca tidak menentu, bot terpaksa berhenti pertengahan jalan di jeti Kampung Pulau Redang. Kami terpaksa menaiki bas disediakan penganjur untuk ke resort selepas menunggu hampir 20 minit.

12.30 tengah hari: Kami menikmati makan tengahari di Beach Restaurant. Ketika ini, peserta menghabiskan masa lapang dengan pelbagai aktiviti sama ada berjemur di tepi pantai, mengambil gambar kenangan atau bermain bola pantai.

7 petang: Selepas makan malam, tibalah masanya untuk majlis penutup dan penyampaian hadiah bagi Peraduan Fotografi serta cabutan bertuah.

Peserta mula berdebar-debar menanti pengumuman. Pelbagai gambar menarik dan kreatif disiarkan menerusi layar bagi membolehkan peserta dan wakil media membuat undian bagi menentukan pemenang.

10.30 malam: Selepas penyampaian hadiah, majlis pun berakhir. Tibalah masa bersurai. Kami menuju ke bilik penginapan masing-masing dengan 1,001 kenangan indah di Pulau Redang.

Jom bersih pulau!

MENYEDARI perlunya meningkatkan kesedaran mengekalkan pesona Pulau Redang, Berjaya Hotels & Resorts menganjurkan Hari Membersih Pulau Redang, baru-baru ini.

Bertemakan 'Bersama Kita Melakukan Perubahan', program tahunan yang dianjurkan di Berjaya Redang Beach Resort itu bertujuan membangkitkan kesedaran mengenai kehidupan dasar laut dan batu karang yang makin terdedah kepada ancaman kemusnahan akibat perbuatan manusia.

Selain menyemai kesedaran mencintai keajaiban alam di kalangan masyarakat, ia juga bertujuan meningkatkan usaha pemuliharaan bagi mengimbangi aktiviti harian manusia dan kesan terhadap alam.

Pelbagai aktiviti disusun sepanjang program pembersihan pantai dan dasar laut yang membabitkan hampir 200 peserta. Antaranya, membersih persekitaran pantai oleh peserta bukan penyelam dan aktiviti membersih dasar laut untuk penyelam berlesen.

Beberapa selebriti turut serta dalam program itu Jehan Miskin dan Elaine Daly. Kedua-dua selebriti ini memiliki lesen penyelam, tidak pernah letih menyertai aktiviti yang dianjurkan sepanjang program tiga hari itu.

Info

  • Pulau Redang terletak 45 kilometer dari pinggir pantai Kuala Terengganu. Ia adalah pulau terbesar dari gugusan sembilan pulau yang terlindung di Laut China Selatan.

    Antara gugusan pulau itu ialah Pulau Pinang, Pulau Ling, Pulau Ekor Tebu, Pulau Kerengga Besar, Pulau Kerengga Kecil, Pulau Paku Besar, Pulau Paku Kecil, dan Pulau Lima.

  • Pulau Redang memiliki air laut jernih kebiruan dan boleh dianggap sebagai syurga bagi penggemar aktiviti menyelam. Ini kerana, perairan terlindung di sekitar Taman Laut Pulau Redang kaya dengan pelbagai jenis hidupan laut.

  • Taman Laut Pulau Redang diuruskan Jabatan Taman Laut Malaysia untuk memberikan perlindungan dan pengurusan khusus bagi kawasan marin. Matlamat utama adalah untuk melindungi, memulihara dan menguruskan persekitaran marin secara berterusan. Selain itu, menggalakkan orang awam memahami, menghargai dan menikmati warisan marin semula jadi Malaysia.

  • Antara keistimewaan Pulau Redang ialah pada waktu tengahari, apabila sinaran matahari terik menembusi air laut, menampakkan terumbu karang dan ikan berwarna-warni.

  • Perairan Pulau Redang menyimpan dua bangkai kapal karam iaitu Kapal H M S Prince of Wales dan H M S Repulse yang karam ketika Perang Dunia Kedua.

  • Pulau indah ini sesuai untuk aktiviti snokeling, berenang, menyelam skuba, merentas hutan, menaiki bot dan menaiki kanu. Oleh kerana diwartakan sebagai Taman Laut, aktiviti memancing tidak dibenarkan dalam kawasan lingkungan sejauh 3.2 km dari pulau.

  • Pelawat juga dilarang mengumpul batu karang atau hidupan laut lain.

  • Hutan bakau juga menjadi sebahagian tarikan utama di Pulau Redang.