Carian Maklumat di sini

Custom Search

Wednesday, March 18, 2009

Hutan dara





Hutan Simpan Belum sarat rahsia 130 juta tahun

SAFARI Malaysia. Begitulah jolokan yang diberi kepada Hutan Simpan Belum di Grik, Perak. Pelawaan meneroka keunikan hutan simpan Belum yang diterima penulis baru-baru ini, cukup membuatkan teman-teman cemburu.

Pada mulanya, sukar membayangkan suasana di Lembah Belum walaupun penulis terlebih dulu merujuk beberapa artikel memaparkan rahsia alam tropika ini sebelum bertolak. Namun, selepas menjejakkan kaki di Hutan Simpan Belum, tiada kata-kata dapat menafsirkan keindahan dan keunikan panorama Lembah Belum.


Hutan Simpan Belum dianggap khazanah berharga bagi negeri Perak, selepas 130 juta tahun jauh menyembunyikan diri.

Peluang berkunjung ke Hutan Simpan Belum atas jemputan Kementerian Pelancongan sempena kempen Zoom! Malaysia, nyata tidak dipersia-siakan dalam mencari rahsia alam.

Rabu



6 pagi: Wakil media berkumpul di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) untuk mengikuti sesi taklimat.

7 pagi: Dengan menaiki bas milik kementerian, kami bertolak ke utara melalui Plaza Tol Jalan Duta. Lebuh raya ini mudah dihubungi dari pusat bandar Kuala Lumpur melalui Jalan Duta dan lokasi lain seperti Damansara dan Sungai Buloh. Bagi mengelak kesesakan jalan raya, penganjur mengatur perjalanan awal pagi

10.45 pagi: Selepas dua jam perjalanan, kami tiba di susur keluar Kuala Kangsar yang menjadi laluan utama ke Hutan Simpan Belum. Perjalanan kami seterusnya berlatarkan panorama desa yang mengasyikkan. Pengunjung tidak perlu bimbang laluan yang menghubungkan lebuh raya ke destinasi dituju adalah dalam keadaan baik dan lancar.

12.45 tengah hari: Selepas puas menikmati pemandangan desa, kami tiba di destinasi dituju. Belum Rainforest Resort yang menjadi tempat penginapan, letaknya bersebelahan jalan penghubung Kelantan-Kuala Kangsar. Keindahan Tasik Banding dan pokok hutan menjadi seolah menjadi 'pintu gerbang' menyambut kedatangan kami.


Ketika memindah keluar barangan dibawa, jurugambar sibuk mencari tempat untuk merakamkan keindahan pemandangan Hutan Simpan Belum yang bertentangan tempat penginapan.

Belum Rainforest Resort tidak asing di kalangan kaki pancing malah Tasik Banding dianggap syurga ikan. Namun, selepas diubahsuai Kumpulan Emkay, tempat penginapan itu lebih selesa.

Walaupun resort agak terpencil dan sukar menemui kedai makan atau restoran di sekitarnya, hidangan yang disediakan resort tidak mengecewakan.

Lupakan sebentar lauk ayam atau daging kerana ini masanya menikmati kesegaran ikan tasik sepuas-puasnya!

1 petang: Pengembaraan bermula dengan wakil media dibawa bersiar-siar menaiki bot. Pakej yang disediakan resort ini adalah antara program ringan yang disediakan kepada pengunjung yang tidak gemar melakukan aktiviti lasak. Kami di bawa bersiar-siar ke sekeliling Pulau Banding, Hutan Simpan Belum, Hutan Belum dan empangan Temenggor.

Antara tempat menarik yang menjadi tumpuan ialah Sungai Gadong iaitu tempat melihat bunga Rafflesia yang dikelilingi pokok berusia 150 hingga 600 tahun dan zon tapak haiwan liar seperti gajah, harimau dan beruang di Sira Gajah dan Sira Tersau.

Pengunjung juga boleh menikmati keindahan tebing bukit batu di Pulau Batu Putih dan Sungai Nam yang dijadikan tapak perkelahan di kawasan ternakan ikan kelah.

Menurut renjer, jika bernasib baik, pengunjung akan terserempak dengan haiwan seperti gajah dan harimau yang meminum air tasik selain melihat pelbagai spesis haiwan dan burung yang dikategori terancam, hidup aman tanpa diganggu aktiviti manusia.

6 petang: Hujan lebat membuatkan kami berhenti berteduh di tanjung kecil perkampungan orang asli kampung Chueh. Walaupun teratak mereka beratap rumbia dan serba kekurangan, kehadiran kami dialu-alukan dan dilayan mesra.

Pengunjung juga berpeluang membeli hasil kraftangan penduduk setempat seperti sumpit dan ukiran rotan untuk dibawa pulang sebagai cendera hati kepada keluarga dan teman.

7.35 petang: Kami tiba di jeti Belum Rainforest Resort dan menikmati makan malam sebelum bergegas ke bilik untuk bersolat dan menyalin pakaian. Sekali lagi lauk kampung berasas ikan tasik atau ikan air tawar segar menjadi pilihan seperti Keli dan Kelah yang dimasak dengan cili api - cukup membuka selera dan mengenyangkan.

9 malam: Wakil media berkumpul di perkarangan resort sebelum memulakan aktiviti meredah hutan waktu malam (night tracking). Namun ada beberapa wakil media yang tidak berani turut serta. Bayangkan, berjalan meredah hutan tanpa lampu suluh dan hanya berpandu cahaya bulan.

Program ini memberi peluang pengunjung menikmati keindahan alam semula jadi pada waktu malam. Pengunjung juga boleh mendekati habitat penghuni hutan atau 'penunggu malam' seperti kunang-kunang, labah-labah dan dedaun yang memancarkan cahaya.

Takut? Namun berbaloi untuk dicuba kerana peluang meneroka hutan pada waktu malam akan memberi kelainan dan keseronokan. Suhu dingin dan tenang sambil didendangkan bunyian unggas pasti melegakan tekanan.

12 malam: Program night tracking tamat dan wakil media berkumpul di perkarangan untuk aktiviti senaman ringan dan minum malam.

Khamis

6 pagi:
Penganjur meminta wakil media berkumpul di perkarangan resort untuk bersarapan sebelum mengadakan sidang media bersama Menteri Pelancongan, Datuk Seri Azalina Othman Said. Kesempatan itu kami gunakan untuk menyaksikan matahari terbit. Keindahannya terserlah apabila cahaya terpancar di celah bukit bukau yang menghijau dan dipantulkan pula air Tasik Banding.

Jika tidak dapat menyaksikan detik ini dari bilik, pengunjung berpeluang melihatnya di pelantar restoran resort.

8 pagi: Wakil media diberi taklimat ringkas mengenai program seterusnya iaitu aktiviti lasak kenderaan pacuan empat roda 4x4. Kami dibahagikan kepada 10 kumpulan mewakili kenderaan pacuan empat roda masing-masing. Setiap kenderaan mempunyai empat penumpang dan seorang pemandu profesional.

9.30 pagi: Kenderaan pacuan empat roda bergerak secara konvoi ke destinasi Hutan Grik yang jauhnya kira-kira 15 minit dari resort. Berdasarkan makluman peserta kembara profesional, Hutan Belum adalah antara lokasi pemanduan paling mencabar di Malaysia.

Pelbagai halangan terpaksa dilalui termasuk meredah laluan sempit berpokok, laluan buluh, meredah anak sungai, bukit bukau dan gaung yang kadang-kala memerlukan kami turun dari kenderaan. Kenderaan terpaksa ditambat sebelum menariknya ke atas.

Tidak dapat dilupakan pengalaman cemas apabila kenderaan 4x4 jurugambar NSTP, Zunnur Al Shafiq hampir jatuh ke dalam gaung selepas terbabas dari laluan licin. Namun, tindakan pantas pemandu profesional menambat kenderaan itu dengan kabel besi dan menariknya ke atas berjaya menyelamatkannya dari terus menjunam ke dalam gaung.

11 pagi: Kami tiba di perhentian terakhir. Kawasan perkelahan ini amat menarik kerana menjadi tempat pertemuan dua mata air. Wakil media mengambil kesempatan menikmati kesegaran air sungai yang jernih dan sejuk sambil menjamu selera.

12 tengah hari: Kami bertolak pulang ke resort. Perjalanan pulang kami lebih mencabar walaupun menggunakan laluan yang sama kerana masalah tayar yang tidak berbunga dan licin. Kenderaan penulis dan wakil dari The New Straits Times (NST) terpaksa ditarik oleh kenderaan 4x4 di hadapan sepanjang perjalanan keluar dari laluan itu.

2 petang: Kami tiba di resort selepas berhempas pulas membawa keluar kenderaan pacuan empat roda keluar dari belantara. Kini masanya tiba untuk pulang. Kami bergegas mandi dan mengemas barang sebelum menaiki bas pulang ke Kuala Lumpur.

8.30 malam: Kami selamat tiba di PWTC.

Program dua hari meneroka Hutan Simpan Belum memberikan kenangan tersendiri kepada penulis dan wakil media yang lain. Walaupun penat namun jelas keseronokan pada wajah kami.

Fakta

  • Hutan Simpan Belum (The Royal Belum Forest) terletak di Grik, Perak.

  • Keluasan mencapai 290,000 hektar dengan lebih 146,000 hektar hutan dara. Kerajaan negeri mengkhususkan hutan simpan hanya untuk penyelidikan.

  • Hutan Belum dibahagikan kepada dua bahagian iaitu Hutan Belum (lower) dan Hutan Simpan Belum (upper). Pengunjung hanya boleh meneroka Hutan Belum yang tidak diwartakan sebagai hutan simpan, manakala Hutan Simpan Belum perlu mendapatkan permit pihak berkuasa.

  • Sesuai dengan usianya yang hampir 130 juta tahun, kawasan hutan dara seluas 146,000 hektar ini menjadi habitat 25 spesis serangga dan udang yang jarang ditemui sejak beratus tahun serta tidak ada di tempat lain seluruh dunia.

  • Antara hidupan liar yang menghuni Hutan Simpan Belum adalah harimau, seladang, badak sumbu Sumatera, tapir selain antara spesis terancam seperti gajah, binturong, Malayan Sun Bears, kucing liar, harimau bintang, harimau kumbang, pelbagai spesis ular dan burung.

    Bagaimana ke sana:

  • Pengunjung boleh menaiki kereta atau bas dengan tempoh perjalanan dari Kuala Lumpur hampir empat jam, Pulau Pinang dan Ipoh (kira-kira tiga jam).

  • Pengunjung yang menggunakan lebuh raya Utara-Selatan perlu mengambil susur keluar Kuala Kangsar sebelum masuk ke laluan Grik.

  • Jika pengunjung ingin menaiki bas, pengangkutan ini boleh diambil di Hentian Duta yang menyediakan perkhidmatan terus ke Pulau Banding, Gerik.

    Penginapan:

  • Pengunjung boleh memperoleh penginapan selesa di Belum Rainforest Resort yang menyediakan pelbagai pakej aktiviti menarik.

    Belum Rainforest Resort

    Pulau Banding , 33200 Grik,

    Perak Darul Ridzuan, Malaysia.

    Telefon: +6057916800

    Laman web: www.belumresort.com