Carian Maklumat di sini

Custom Search

Wednesday, March 18, 2009

Keasyikan Kampung Lonek



PERSEMBAHAN kumpulan kebudayaan Kampung Lonek dan gambar atas, ACARA Mengoca Ikan, menggamit kenangan yang menyeronokkan.

Pesta Mengemping, Adat Pepatih tarikan pelancong

CUTI sekolah saat paling dinantikan seluruh keluarga yang bercadang makan angin bersama. Dalam tercari-cari lokasi percutian paling sesuai, pelbagai ragam boleh dilihat terutama si anak yang punya 1,001 idea dan aktiviti menarik mahu dilakukan.

Pening juga ibu bapa memikirkan destinasi yang mahu dituju. Apa kata, sesekali lakukan sesuatu berbeza. Ayuh, bulatkan tarikh sesuai di kalendar dan jom bercuti di kampung!Selain menghirup udara segar dan pemandangan sawah padi menghijau, percutian di desa mampu mengembalikan zaman kanak-kanak dan bagi si kecil, tentunya mengundang pengalaman baru kehidupan di kampung.

Lokasi dituju, Home Stay Kampung Lonek, Jempol, Negeri Sembilan yang punya tarikan tersendiri. Menyingkap kehidupan di desa, penulis teruja meraikan Pesta Mengemping dan mengenali Adat Pepatih sepanjang bercuti di destinasi ini.

Jumaat
2.30 petang : Selesai solat Jumaat, penulis bersama rakan Virtual Malaysia memulakan perjalanan ke Home Stay Kampung Lonek. Menyusuri perjalanan hampir dua jam dari ibu kota, kami selamat tiba.

ACARA Tarik Upih, antara tarikan di Home Stay Kampung Lonek.

4.30 petang : Sambil menantikan acara sambutan, rakan media lain bersiap sedia dengan peralatan rakaman.

Keriuhan penduduk yang sibuk membuat persiapan tiba-tiba terhenti apabila dua bas yang membawa pelajar dari Kolej Universiti Nilai dan Kolej Lagenda, memasuki perkarangan.

Apa yang menarik, sempena Pesta Mengemping, penduduk kampung sepakat menjadi ibu bapa angkat kepada pelajar. Ini tentunya dapat mengeratkan hubungan selain memperkenalkan Kampung Lonek sebagai destinasi percutian desa.

Iringan bunga manggar dan kanak-kanak yang lengkap berpakaian tradisi menyambut kehadiran pelajar asing dan tempatan sebagai tanda ucapan selamat datang.

PELAJAR didedahkan dengan pelbagai aktiviti kemasyarakatan.

Selepas kumpulan pelajar diserahkan kepada keluarga angkat masing-masing, penulis dan rakan media juga diserahkan kepada ibu bapa angkat kami.

5.30 petang : Penulis mengambil kesempatan melawat persekitaran Kampung Lonek yang masih kaya dengan unsur-unsur tradisi dan kehidupan masyarakatnya yang aman dan bermuafakat. Penulis termenung sejenak memikirkan kehidupan di kota yang sungguh berbeza dengan keadaan hiruk-pikuk dan jiran tetangga yang kadang kala tidak mengenali sesama sendiri.

8.45 malam : Selesai makan malam yang disediakan keluarga angkat, kami berkumpul di dewan untuk taklimat dan aktiviti suai kenal.

Sabtu
7.30 pagi : Selepas membersihkan diri, kami bersarapan bersama ahli keluarga angkat yang begitu mesra melayani kehadiran kami. Sambil menghirup minuman panas kami gunakan peluang ini untuk mengenali mereka dengan lebih rapat.

Memang benar, keunikan kehidupan di kampung membuat jiwa menjadi tenang. Sambil menikmati kehijauan sawah bendang dan siulan burung di waktu pagi, realiti hidup di kota seolah hilang dari ingatan.

8.30 pagi : Dengan niat lebih menyelami kawasan kampung Lonek, kami sepakat berjalan kaki menuju ke lokasi aktiviti sambil menikmati keindahan bendang.

Aktiviti senaman menjadi pembuka acara sesi pagi. Selesai sesi memanaskan badan, kami mengikuti acara tarik upih, boling kelapa dan program istimewa. Semakin Jauh Semakin Sayang. Pelbagai aksi dan keseronokan terpancar pada wajah pelajar yang menyertai program ini.

Aktiviti seterusnya, kami dibawa ke bendang bagi melihat sendiri proses menuai padi. Pelajar didedahkan dengan tugas pesawah sambil dibantu penduduk kampung. Bagi pelajar asing, pengalaman ini amat berharga.

Selain itu, acara mengirik dan mengangin padi turut diadakan. Kebanyakan pelajar asing terpegun melihat budaya pertanian yang diamalkan di sini.

Ada saja soalan diajukan bagi mendapatkan penjelasan. Bagi menambah keseronokan dan pengalaman pelajar, acara mengoca ikan juga dianjurkan.

Pelajar diarah memasuki selut pada petak sawah lalu diminta mencari ikan. Gelak tawa dan usikan rakan memecah keheningan pagi di Kampung Loneki. Penduduk kampung juga tidak mahu melepaskan peluang melihat sendiri gelagat pelajar yang menyertai program anak angkat.

2 petang: Selepas membersihkan diri untuk menikmati makan tengah hari, tidak lengkap rasanya jika masak lemak cili api tiada dalam menu. Berbeza rasanya air tangan orang kampung, apatah lagi pari masak asam pedas menjadi menu utama santapan selain juadah lain yang enak-enak rasanya.

Selesai menikmati juadah, kami dibawa melawat ke Tapak Pesta Mengemping. Pelajar diberi pendedahan dan peluang untuk lebih mengenali aktiviti memproses padi secara tradisional.

Bagi memeriahkan majlis, acara pertandingan masakan tradisional dan Panta Kucung turut diselitkan. Pelajar juga dibawa melihat sendiri hasil keunikan kraftangan penduduk kampung.

8.30 malam : Selepas berehat dan bersiap-siap kami menuju ke tempat acara malam, Kami dihiburkan dengan persembahan Bongai oleh kumpulan kebudayaan Kampung Lonek. Pelajar asing juga mengambil kesempatan mengadakan persembahan bagi memperkenalkan lagu dan budaya tradisi negara asal mereka. Acara penyampaian hadiah kemudian menutup tirai program.

Selesai menjamu selera, kami berkumpul di rumah keluarga angkat sambil melihat kembali aksi-aksi yang sempat dirakamkan.

Terasa panjang perjalanan waktu, malah hati seolah-olah tidak bersedia untuk pulang keesokannya. Pengalaman di Kampung Lonek tidak akan dilupakan sampai bila-bila. Apa kata, sesekali datanglah ke Kampung Lonek kerana di sini segala-galanya menyeronokkan!