Carian Maklumat di sini

Custom Search

Wednesday, March 18, 2009

Khazanah rimba

MENAIKI bot menyeberangi sungai. Gambar bawah, wakil media merakamkan kenangan.

Alam penuh taksub di Taman Negara

PASTIKAN kamera atau alat perakam video berfungsi dengan baik dan sentiasa di sisi! Inilah nasihat yang mahu dikongsi penulis jika anda berkira-kira menjejak kaki di Taman Negara di Pahang.

Destinasi ini yang cukup terkenal sebagai hutan hujan tertua di dunia, sarat dengan 1,001 keunikan yang seharusnya dirakam dalam foto atau video untuk ditatap teman mahupun keluarga.asi percutian yang menjadi bualan pencinta alam semula jadi dan pelancong asing ini adalah pilihan tepat untuk menghirup udara segar. Taman Negara mampu menjadi terapi fizikal dan mental. Keasyikan di bawah pawana flora dan faunanya membuatkan anda lupa seketika bebanan rutin harian di pejabat serta hiruk-pikuk kota.

Tunggu apa lagi, mari berkunjung ke Taman Negara!

Khamis
8.30 pagi : Selesai bersarapan, penulis menyertai rakan-rakan media memulakan perjalanan ke Taman Negara dengan menaiki bas disediakan penganjur.

BURUNG Pacak penghuni Taman Negara.

Selepas menempuh perjalanan hampir empat jam setengah dari Kuala Lumpur, kami tiba di Kampung Kuala Tahan.

Sistem perhubungan dan jalan raya yang baik memudahkan pelawat tiba di pintu masuk Taman Negara di Kampung Kuala Tahan. Sama ada menyewa kenderaan atau menaiki bas dan teksi, destinasi ini mudah dikunjungi dari Kuala Lumpur melalui jaringan lebuh raya cekap.

1 petang : Kami menaiki bot menyeberangi sungai dan tiba di pengkalan jeti Resort Mutiara Taman Negara. Sambil meneguk air buah-buahan yang disajikan, kami asyik menikmati persembahan nyanyian unik oleh kakitangan resort serta ketukan buluh sebagai ucapan selamat datang.

Selepas menikmati juadah tengah hari yang menyelerakan, masing-masing menuju ke bilik penginapan untuk berehat, membersihkan diri dan bersolat.

PENGEMBARAAN teroka hutan mendekat keunikan Taman Negara.

2.30 petang : Kami berkumpul di depan Restoran Seri Mutiara. Kami diberi penerangan oleh jurupandu pelancong sebelum dibawa melihat keajaiban Taman Negara.

Dalam hati, tidak putus-putus memuji keaslian taman terbesar ini. Kehijauan dan keunikan pesona hutan sukar digambarkan dengan kata-kata. Sesekali menghirup udara segar dalam hutan, amat menyamankan.

Kami teruja mendekati alam, mengenali pelbagai spesies tumbuhan dan unggas yang memecah keheningan hutan.

Selain kemudahan penginapan selesa, Mutiara Taman Negara turut menyediakan perkhidmatan spa. Hiasan lanskap yang menarik memukau pandangan pelancong dalam dan luar negara.

5.30 petang : Aktiviti seterusnya, kami menaiki bot dan menuju ke Perkampungan Orang Asli Dedari. Kagum dengan kehidupan mereka yang serba ringkas, malah tidur bertilamkan tanah. Kelihatan anak-anak kecil tanpa seurat benang riang berlari dengan tidak memakai sepatu.

Di penempatan ini, demonstrasi menghasilkan percikan api menggunakan sejenis tali yang digosok pada kayu diadakan. Selain itu, kami juga dipertonton dengan aksi menyumpit. Kemahiran ini yang digunakan dalam aktiviti memburu adalah mata pencarian Orang Asli di sini.

8.30 malam : Selesai menikmati hidangan malam, kami di bawa meneroka suasana malam atau Night Jungle Walk. Berbekal lampu suluh, kami bernasib baik dapat menyaksikan sang kancil yang terkenal dengan cerita bijak pandainya melintas di hadapan kami.

Hidupan liar seperti kumbang, labah-labah, burung pacak, kongkang, ular daun antara spesies haiwan yang dilihat ketika itu. Tergelak sendiri melihat aksi si katak yang bersahaja persis model peragaan mendiamkan diri ketika jurugambar merakam aksinya.

10.30 malam : Selesai meneroka hutan pada waktu malam, kami menuju bilik masing-masing untuk berehat. Ada juga mengambil kesempatan berkumpul dan bercerita hingga jauh malam sambil dibuai keheningan hutan.

Jumaat
9 pagi : Program paling menarik, kami diuji dengan ekspedisi meneroka hutan dan berjalan di jambatan gantung terpanjang di dunia. Kami difahamkan, setiap seorang perlu melepasi jarak lima meter atau 10 meter ketika berada di jambatan gantung ini.

Cabaran seterusnya kami dibawa menguji daya tahan dan kesabaran dengan bersemuka penghuni Gua Telinga terutama kelawar. Rasa puas melihat sendiri kehidupan kelawar yang tergantung selepas melalui terowong dan lurah berbahaya.

2.30 petang : Destinasi seterusnya, kami dibawa menaiki bot membelah keindahan Taman Negara menuju ke Kelah Sanctuary.

Seronok melihat kelibat ikan kelah menyambar umpan yang ditabur ke permukaan sungai. Beroperasi sepenuhnya April lalu, Kelah Sanctuary menjadi daya tarikan pelancong untuk melalui sendiri pengalaman yang sukar dilupakan.

Kami menghabiskan petang dengan meninjau serta mendekati keunikan destinasi ini sepuas-puasnya sebelum berangkat pulang esok.

8 malam : Kami disajikan aneka makanan lazat. Tema makan malam ialah pakaian bertemakan hutan. Tidak cukup pakaian yang dibawa, ada antara kami tampil dengan memakai daun dan ikatan di kepala bagi menghidupkan suasana.

Sesungguhnya, kenangan 48 jam di Taman Negara tidak gantinya... Hati berbisik pasti datang lagi ke sini!