Carian Maklumat di sini

Custom Search

Wednesday, March 18, 2009

Tenang di Tasik Kenyir

Elemen air, darat serlah keunikan destinasi indah

TENANG. Itulah perkataan yang terpacul dari mulut apabila pertama kali menjejakkan kaki di Tasik Kenyir. Tasik yang terbentuk lebih 20 tahun lalu itu cukup popular di Terengganu hingga menggamit pelawat dari serata dunia.

Gugusan 15 anak sungai dengan lebih 300 pulau membentuk landskap unik yang menjadi pintu masuk ke Taman Negara. Dengan keluasan lebih dari 2,600 kilometer persegi, tasik buatan manusia ini dan hutan simpan yang mengelilinginya adalah lebih besar dari saiz Singapura.

Air tasik yang dingin, tenang sehijau zamrud bagaikan cermin membalikkan pemandangan kaki langit. Tunggul kayu terpacak menjadi bukti kawasan ini dulunya dipenuhi hutan tebal.

Mudah menganggap diri kerdil di tengah-tengah keajaiban Tasik Kenyir. Padang rumput menghijau melitupi pulau-pulau kecil, tumbuhan pelbagai jenis yang berselirat di darat, sungai dan air terjun melengkapkan ciri-ciri unik tasik buatan manusia ini.

Baru-baru ini, penulis berpeluang mengunjungi Tasik Kenyir bersama 18 rakan dari Kelab Marsyal Joran (KMJ) Berita Harian untuk menyelongkar misteri tasik ini.

Jumaat

6 pagi:
Kami tiba di Kuala Terengganu selepas menempuh perjalanan kira-kira lapan jam dari Kuala Lumpur. Sejurus tiba di ibu negeri Terengganu ini, kami menuju ke Hotel Mid Town untuk berehat dan membersihkan diri.

8 pagi: Selepas sarapan pagi, kami diberi taklimat ringkas mengenai program lawatan ke Tasik Kenyir. Hati mula melonjak tidak sabar menjejakkan kaki di Tasik Kenyir dan menikmati keindahan flora dan faunanya.

10 pagi: Memulakan perjalanan dengan menaiki bas yang disediakan kerajaan negeri ke Pengkalan Gawi. Perjalanan yang mengambil masa kira-kira 45 minit melalui Pekan Sungai Tong.

10.45 pagi: Kami tiba di jeti Pengkalan Gawi dan disambut pemandu bot. Tanpa berlengah, kami bertolak ke Tasik Kenyir atau lebih tepat, menuju ke lokasi dikenali sebagai Leban Terengganu. Perjalanan ini mengambil masa kira-kira dua jam.

Keindahan Tasik Kenyir terserlah apabila bot yang membawa kami melalui kawasan tasik yang luas dengan pemandangan memukau.

12 tengah hari: Kami tiba di Leban Terengganu iaitu salah sebuah lokasi yang menjadi tempat persinggahan pelawat dengan pelbagai aktiviti riadah boleh dilakukan di sini.

Selepas menikmati juadah tengah hari yang menyelerakan, kami berehat, membersihkan diri dan bersolat dalam ketenangan Tasik Kenyir.

2 petang: Aktiviti diteruskan dengan pertandingan memancing atas bot. Seronok memancing sambil menikmati pemandangan indah dan udara petang yang nyaman. Kami tidak henti-henti memuji keindahan dan kedamaian tasik. Kesabaran teruji kerana selepas berjam-jam melabuhkan joran, umpan tidak dicuit penghuni tasik.

5 petang: Aktiviti memancing diteruskan manakala kami yang tidak memperoleh hasil, menuju ke kawasan air terjun untuk menikmati kedinginan air.

7.30 malam: Selepas solat maghrib, kami menikmati makan malam berlaukkan ikan toman, lampan dan baung yang dipancing. Makan beramai-ramai dalam kedamaian tasik sungguh menyeronokkan.

8 malam: Selesai menjamu selera, aktiviti memancing diteruskan sehingga pagi .Kedinginan malam dengan hembusan angin membuatkan kami hampir terlena.

Sabtu

6 pagi:
Kami menunaikan solat subuh sambil menunggu matahari terbit untuk sarapan pagi. Keindahan fajar menyingsing menyedarkan penulis keajaiban Tuhan dan kekuatan alam semula jadi.

9 pagi: Selepas bersarapan dan menikmati suasana pagi, kami bertolak pulang dari Leban Terengganu ke Jeti Pengkalan Gawi.

11 pagi: Tiba di jeti, kami menaiki bas yang membawa kami ke Taman Tamadun Islam (TTI) di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu. Perjalanan melalui bandar Kuala Berang yang mengambil masa kira-kira sejam.

2 tengah hari: Kami tiba di TTI dan disambut pihak pengurusan taman ini. Kami mendengar taklimat sebelum melawat pembangunan di TTI.

3 petang: Kami pulang ke hotel penginapan di Kuala Terengganu. Kesempatan ini kami penuhi dengan berjalan-jalan di sekitar Kuala Terengganu. Antara lokasi yang dituju pastinya Pasar Payang yang terkenal dengan jualan pelbagai barangan seperti batik, kerepok lekor dan cenderahati untuk dibawa pulang.

8.30 malam: Kami diraikan dalam majlis makan malam oleh Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Negeri, Wan Abdul Hakim Wan Mokhtar Ahmad. Malam kian larut dan kami terus bercerita mengenai keunikan Tasik Kenyir dan keindahan Terengganu.

Petikan dari Bharian online...